بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی Social Media Marketing (SMM) به معنای ساده استفاده از شبکههای اجتماعی مختلف و تولید محتوا در آنها برای تحقق اهداف بازاریابی و فروش است. اما اگر بخواهیم کاملتر توضیح دهیم باید بگوییم بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای بهرهگیری از پلتفرمهای اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وبسایت است. در این سیستم شما درگیر انتشار بهترین محتوا، شنیدن حرف های فالوئرها و تعامل با آنها، تحلیل نتایج و اجرای کمپینهای تبلیغاتی میشوید. بدون شک همانطور که شما ساعتها از زمان خود را در شبکههای اجتماعی مختلف صرف میکنید، کاربران خیلی زیادی هم هستند که کمتر یا بیشتر از شما در این پلتفرمهای اجتماعی حضور دارند. ضمن اینکه تمام هدف این رسانهها برقراری ارتباط و تعامل بیشتر و دو سویه است که باعث میشود اثربخشی محتوا و فرایندهای بازاریابی شما بیشتر شود. به همین دلیل حضور کسب و کارها در شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد، ولی باید هر برندی با توجه به ماهیت شغلی، مخاطبان هدف و بسیاری از موارد دیگر بستر مورد نظر خود را انتخاب کند. هر قطعه از پازل استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما در خدمت اهدافی است که تنظیم کردهاید. اگر بخواهم رک و ساده بگویم، امکان ندارد بتوانید به سمت جلو حرکت کنید اگر ندانید که انتظار چه چیزی را پیش روی خود دارید. به نیازهای کلی شرکتتان به طور دقیق نگاه بیندازید و ببینید میخواهید رسانه های اجتماعی چگونه به شما در رسیدن به اهدافتان یاری برسانند. بدون شک به چند هدف شخصی و خاص خودتان دست خواهید یافت، اما در هر صورت اهداف معدودی هم هستند که تمام شرکتها باید در استراتژی خود آنها را در نظر بگیرند. مثلا افزایش آگاهی از برند، حفظ مشتریان و کاهش هزینههای بازاریابی، همگی از اهداف مشترک شرکتها هستند. اگر پارامترهایی برای تعیین زمان رسیدن به اهدافتان نداشته باشید، اهداف آنقدرها هم مفید و بهدردبخور نخواهند بود. برای مثال اگر یکی از اهداف اولیه شما از پیش رو برداشتن رقبا و فروش خوب است، دقیقا چه مقدار از این کارها را باید انجام دهید تا مطمئن شوید با موفقیت به هدفتان رسیدهاید؟ دستاوردهای بازاریابی مشخص میکنند که شما چگونه از نقطه A (شرایطی نامطلوب، هدفی برآورده نشده) به نقطه B (هدف با موفقیت برآورده شده) برسید. اصول بازاریابی رسانه های اجتماعی به شما میگوید که میتوانید دستاوردهای خود را با رویکرد S-M-A-R-T تعیین کنید: دستاوردهای شما باید ویژه و منحصربهفرد (Specific)، قابل اندازهگیری (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable)، واقعگرایانه (Realistic) و به موقع (Timely) باشند. اگر از مثال قبلی در بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده کنیم، باید بگوییم که اگر هدف شما پیش افتادن از رقبا و فروش بیشتر است.
بدون شک مهمترین شبکه اجتماعی در ایران، اینستاگرام است که کاربران بسیار زیادی دارد و کسبوکارهای کوچک و بزرگ تلاش میکنند در آن حضور جدی داشته باشند. برای اجرای برنامه بازاریابی خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- پروفایل حرفهای: برخلاف تصور، داشتن پروفایل حرفهای و کامل که دقیقا نشان دهد چه کسی هستید و چه کاری انجام میدهید، بخش مهمی از برنامه بازاریابی در این پلتفرم است.
- ارسال پستهای منظم: محتوا، بخش عمدهای از فرایند بازاریابی را در اینستاگرام در برمیگیرد. با توجه به ماهیت این شبکه تصاویر و ویدیوهای جذاب و کاربردی نقش بهسزایی در جذب فالوئر، برقراری ارتباط با آنها، اطلاعرسانی، خلق ارزش و افزایش اعتماد دارد.
- استوری: یکی از جذابترین و اثربخشترین ویژگیهای رایگان اینستاگرام که باید در برنامه و استراتژی بازاریابی شما نقش مهم ایفا کند، استوریها است. بهراحتی میتوانید از امکانات متنوع و کاربردی این بخش استفاده کنید.
- هشتگگذاری: هشتگها نیز اگر به صورت اصولی و استاندارد استفاده شوند، در دستهبندی محتوا و سوق دادن مخاطبان به سمت شما نقش مهمی خواهند داشت. بنابراین حواستان باشد بیهوده کپشن خود را مملو از هشتگهای بیربط نکنید.
- کپشننویسی: بسیاری از پستهای تصویری و ویدیویی به تنهایی نمیتوانند مفهوم را منتقل کنند و برای تکمیل آنها نیاز به درج کپشن دارید. به همین دلیل باید از این بخش به خوبی در راستای اهداف خود استفاده کنید.
- همکاری با اینفلوئنسرها: اینفلوئنسرهای بزرگ و کوچک نفوذ زیادی روی فالوئرهای خود دارند و همکاری با آنها اثربخشی بالایی دارد.
- برگزاری مسابقه: مسابقات و برنامههای چالشی نیز بخش دیگری از فرایندهای بازاریابی است که کمک میکند به خوبی مخاطبان خود را درگیر کرده و تعامل خوبی داشته باشید.
- اجرای کمپین: میتوانید از کمپینهای تبلیغاتی یا اسپانسرینگ اینستاگرام نیز برای تحقق اهداف خود استفاده کنید.
اگر کسبوکاری از مشکل مشارکت پایین در صفحات رسانه های اجتماعی را داشته باشد، معمولا به این دلیل است که پروفایل دقیقی از مشتری ایدهآل خود ندارد. در بازاریابی رسانه های اجتماعی این دقیقا به چه معنی است؟ به این معنی است که شناختن شخصیت و خصوصیات مشتریان میتواند به شما کمک کند که به هدف موردنظرتان در زمان مناسب، مکان مناسب و با پیامهای مناسب برسید. زمانی که شما سن، شغل، درآمد، علایق، مسائل و مشکلات، موانع، عادات و انگیزهها اهداف جامعهی هدف خود را بشناسید، هدف قرار دادن آنها در رسانه های اجتماعی بسیار آسانتر خواهد بود. اگر به مثال رستوران برگردیم، نمیتوان در تهران رستوران داشت و بر روی ساکنین اهواز تمرکز کرد. متناسب با مشتریان خود فعالیت کنید. مشتریان شما چه سنی دارند؟ معمولا در کدام مناطق ساکناند؟ بیشتر بانوان هستند یا آقایان؟ بیشتر عاشق تخفیف درصدی هستند و یا مواردی همچون یک غذای رایگان در ازای خرید چند غذا؟ وقتی شخصیت عمده ی مشتریان خود را بشناسید و متناسب با آنها تبلیغ کنید، نتیجه بازده بیشتر در اثر هزینه کمتر خواهد بود.
بازاریابی محتوا
محتوا سایت به روش های نوین آماده شده و برای تبلیغات گسترده به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ارائه می شود.
جستجو پولی
جستجو پولی در واقع همان گوگل ادوردز Adsense می باشد که بر اساس کلیک نیاز به پرداخت هزینه است.
بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی امروزه امری موثر در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات است ، تبلیغات وسیع و موثر در سطح جهانی.
لینک سازی
لینک سازی در مبحث دیجیتال مارتینگ از مهم ترین امور بوده که در صدر Task list کسب و کارهاست ، لینک سازی درست = موفقیت بی چون و چرا.
افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یکی از روشهای جذاب برای بازاریابی است که در سراسر دنیا مرسوم است.
پشتیبانی ۷/۲۴
کارشناسان ما در کلیه ایام سال حتی ایام تعطیل بصورت شبانه روز آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما می باشند.
وقتی صحبت از بازاریابی رسانه های اجتماعی به میان میآید، تحقیق کردن در مورد رقبا نه تنها شما را از فعالیت آنها مطلع میکند، به شما کمک میکند بفهمید چه چیزی در بازار بهتر جواب میدهد و میتوانید این تاکتیکهای موفق را در تلاشهای خودتان به کار بگیرید. با تهیه لیستی از ۳ تا ۵ رقیب خود شروع کنید. بررسی کنید که از کدام رسانه های اجتماعی استفاده میکنند و استراتژی محتوای تولیدی آنها را تحلیل کنید. به تعداد فالوورها و هواداران آنها دقت کنید و ببینید به چه ترتیب زمانی اقدام به پست گذاشتن میکنند. همچنین به نوع محتوایی که به اشتراک میگذارند و زمینه و لحن آنها توجه داشته باشد (رسمی، خندهدار و غیره). دقت کنید که چگونه به هواداران خود پاسخ میدهند و با آنها ارتباط برقرار میکنند. مهمترین فعالیتی که در بازاریابی رسانه های اجتماعی باید به آن توجه کنید مشارکت آنهاست. اگرچه ادمین این صفحات تنها کسانی هستند که میتوانند به طور دقیق و مداوم از آمار مشارکت اطلاع داشته باشند، شما نیز با دنبال کردن این صفحات می توانید تخمینی از این ارقام داشته باشید. برای مثال فرض کنیم که شما در حال بررسی کردن ۲۰ تا ۳۰ پست اخیر صفحه فیسبوک یکی از رقبای خود هستید. مقدار کل فعالیت و مشارکت پیرامون آن پست بخصوص را بر تعداد فالوورهای کلی آنها تقسیم کنید ( فعالیتهای مشارکتی شامل لایکها، کامنتها، به اشتراک گذاشتنها و … است).
سوالات متداول دیجیتال مارکتینگ
یکی از مزایای فضای آنلاین این است که شما برای هر تبلیغات خود میتوانید از طریق ابزارهای تحلیل دیتا، میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی را بررسی کنید. روزانه میلیونها نفر از سایتهای مختلف بازدید میکنند که میتوان افراد بازدیدکننده را بر حسب سن، موقعیت مکانی و جنسیت دستهبندی کرد و تبلیغاتی هدفمند و متناسب با مخاطب، به نمایش گذاشت. از مهمترین وجه تمایز تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات محیطی و آفلاین، صرفهجویی در بودجه است.
اغلب بنگاه های اقتصادی زمان و هزینه کلانی را برای تولید تبلیغات کاغذی صرف می کنند در صورتی که امروزه مخاطبان به تبلیغات هدفمند در فضای اینترنتی علاقه مند هستند. بدین خاطر تبلیغات کاغذی شانسی برای نمایان شدن نخواهند داشت. وب سایت ها یکی از ابزار های مهم و کارآمد می باشد که میتواند ویترین کسب و کار شما را به بهترین نحو نشان دهد. لازم به ذکر است وب سایت شما می بایست کلیه استاندارهای جهانی را دارا باشد پس نتیجه میگیریم یکی از ابزارهای قدرتمند در اجرای دیجیتال مارکتینگ وب سایت استاندارد و حرفه ای می باشد.
- نحوهی انتشار و توزیع محتوا
- در بازاریابی آفلاین محتوا به صورت فردی، از طریق تلویزیون،رادیو، ارتباط متقابل و … منتشر می شود. در صورتی که در بازاریابی آنلاین محتوا می تواند در شبکه های اجتماعی و از طریق سایر مردم منتشر گردد.
- هزینه انتشار محتوا در بازاریابی آفلاین بسیار بالاتر از بازاریابی آنلاین می باشد.
- در بازاریابی آفلاین شناسایی مخاطبین هدف کار سختی می باشد در صورتی که در بازاریابی آنلاین بر اساس آنالیز رفتار کاربر میتوان مخاطبین هدف خود را پیدا کنید.
- اشتراک گذاری محتوا در بازاریابی آنلاین آسان تر از بازاریابی آفلاین می باشد.
در ابتدا شما نیاز به یک شرکت معتبر و حرفه ای دیجیتال مارکتینگ دارید که با متخصصان آنها مشاوره کنید تا بتوانید قدم های اولیه کسب و کارتان را محکم و درست بردارید. برای مشاوره رایگان در زمینه خدمات کسب و کارها با شماره ۰۲۱۹۱۰۳۰۷۸۷ تماس بگیرید.
دیجیتال مارکتینگ
خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی سایت گوگل ، منحصر بفرد و VIP
خدمات طراحی سایت گوگل به وسعت جهانی ! برای هر کسب و کاری ، هر ایده ای و هر استارت اپی ما آماده خدمت رسانی هستیم. با ما خلاقیت بی حد و مرز را تجربه کنید ، امکانات نامحدود و پشتیبانی ۷/۲۴ هدیه تیم طراحی سایت گوگل به شماست. ما نیاز شما را می دانیم و آن را بر طرف می کنیم ، دیگر نیازی به همکاری به شرکت های متعدد ندارید چرا که خدمات طراحی سایت گوگل به وسعت جهانی تمام نیازهای شما را در بر می گیرد.